2 Mayıs 2014 Cuma


BAYRAM GÜMÜŞ’ün RESİMLERİ
DÜŞ YOLCUSU-SANAT DURAĞI GALERİSİ
HALDUN TANER SOK., NO.16/B
CADDEBOSTAN, İSTANBUL
Nisan 26---Mayıs 09, 2014

   Bayram Gümüş, “Naif Resim Sanatı” ekolünü uygulayarak resim yapan ünlü ressamlarımız arasında; bu ekole “Yalın Yüreklilikle Resim Sanatı”, ya da “Saf Yüreklilikle Resim Sanatı” demek de mümkün.  Bu tarz resim yapan Türk ressamları arasında Yalçın Gökçebağ, Fahir Aksoy, Doğan Akça, Nuri Abaç, Balaban, ve Hikmet Karabucak önde gelenlerden.  Ayrıca, Edward Hicks, Henri Rousseau, Paul Gauguin, Grandma Moses, Charles Wysocki, daha birçokları gibi, bu ekolün çok başarılı ressamları.
   Naif resimle “primitif” resim arasında ortak paydalar bulunmakla beraber, bunlar, sanat tarihinde farklı ekoller olarak yer almıştır.  Renk ve şekil perspektiflerine uymak mecburiyeti olmaması, konunun daha ziyade kırsal ve yerel olması, şekillerde (figürler dahil) anatomik ve estetik detay aranmaması, Naif resmin önde gelen özelliklerindendir.  Bu resimler, genelde, izleyicileri mutlu eden doğal görüntüler, düğün ve kutlama törenleri, festival ve fuar etkinlikleri gibi konuları ihtiva ederler.
   Bayram Gümüş’ün bu sergideki resimlerinde, ağaçlar ve çiçekler, kuşlar, otomobil ve kamyonlar, insan figürleri, bahçe içinde konaklar, en çok kullandığı öğeler arasında.  Özellikle, ağaçlar, görücüye çıkmaya hazırlanmış güzel kızlar gibi süslü ve câzibeli; onların herbir yaprağı, dalı ve gövdeleri büyük bir dikkat ve özenle şekillendirilmiş ve renklendirilmiş; çok ince ve çok renkli fırça vuruşlarıyla sanki bir cennet mekânı yaratılmış: ağaçlar, çiçek ve çimenler arasıda narin su kuşları dolaşıyor, ve her yerde, insanı mutlu eden bir esenlik var.  Ayrıca, Gümüş’ün hayâl gücünün zenginliğine örnek olabilecek tersâne görüntülerine tanık oluyoruz: gemiler, vinçler, çalışanlar, iskele ve rıhtımlar, büyük bir ustalık ve sadelikle görüntülenmiş.  Otomobil, kamyon ve kamyonetlere gelince: Bayram Gümüş, bu zor şekilleri, sanki gözleri kapalı çiziyor ve renklendiriyor; tıpkı çok usta minyatür sanatçılarının ezberden görkemli atlar çizmeleri gibi.
   Ayrıca, genelde, yüz nüsha çekilmiş siyah-beyaz gravürler de bu sergide yer alıyor.  Bunlar, yine büyük bir îtina ile hazırlanmış; şekiller gâyet net, çizgi çapaklarına ve lekelere rastlanmıyor.  Bayram Gümüş, bu gravürlerin kağıtlarının çok kaliteli olduklarını, çok çeşitli ve her türlü incelikte âletler kullandığını, ve baskı levhalarının en iyi kalite ithâl malı olduklarını söylüyor---başlangıçta olan sanatçılara tavsiye mâhiyetinde.  Asırlar önceki İstanbul manzaraları, ağaçlı bahçeler içinde konaklar, her yaprağı büyük bir özenle işlenmiş ağaçlar, bu gravürlerle görüntülenmiş; fiyatları da çok uygun; Bayram Gümüş imzâsını taşıyan bir sanat eseri sahibi olmak için nâdir bir fırsat teşkil ediyorlar.
   Kendine mahsus sanatıyla, sanat hayatımızı zenginleştiren ve sanatsal mutluluk yaratan Bayram Gümüş’ü kutluyorum.  Naif resim sanatı ekolünde, dünya sanatçılarıyla boy ölçüşebilecek bir ressamın resimlerini sergileme başarısı gösterdiği için, galeri sahibi ve işletmecisi Mehmet Kına’yı da ayrıca tebrik ediyorum.  Yaşamın her türlü gerginliği içinde mutluluğa hasret kalmış olabilecek sanatseverleri, bu sergiyi izleyerek yaşam sevinci duymaya davet ediyorum.

   Sezer Aykan,                           26 Nisan 2014
   Sanatlar eleştirmeni, MAC
   Görsel sanatlar işletmecisi, MVAM



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder