BAYRAM GÜMÜŞ’ün RESİMLERİ
DÜŞ YOLCUSU-SANAT DURAĞI GALERİSİ
HALDUN TANER SOK., NO.16/B
CADDEBOSTAN, İSTANBUL
Nisan 26---Mayıs 09, 2014
Bayram Gümüş, “Naif Resim Sanatı” ekolünü uygulayarak resim yapan ünlü
ressamlarımız arasında; bu ekole “Yalın Yüreklilikle Resim Sanatı”, ya da “Saf
Yüreklilikle Resim Sanatı” demek de mümkün.
Bu tarz resim yapan Türk ressamları arasında Yalçın Gökçebağ, Fahir
Aksoy, Doğan Akça, Nuri Abaç, Balaban, ve Hikmet Karabucak önde
gelenlerden. Ayrıca, Edward Hicks, Henri
Rousseau, Paul Gauguin, Grandma Moses, Charles Wysocki, daha birçokları gibi,
bu ekolün çok başarılı ressamları.
Naif resimle “primitif” resim arasında ortak paydalar bulunmakla
beraber, bunlar, sanat tarihinde farklı ekoller olarak yer almıştır. Renk ve şekil perspektiflerine uymak
mecburiyeti olmaması, konunun daha ziyade kırsal ve yerel olması, şekillerde
(figürler dahil) anatomik ve estetik detay aranmaması, Naif resmin önde gelen
özelliklerindendir. Bu resimler,
genelde, izleyicileri mutlu eden doğal görüntüler, düğün ve kutlama törenleri, festival
ve fuar etkinlikleri gibi konuları ihtiva ederler.
Bayram Gümüş’ün bu sergideki resimlerinde, ağaçlar ve çiçekler, kuşlar,
otomobil ve kamyonlar, insan figürleri, bahçe içinde konaklar, en çok
kullandığı öğeler arasında. Özellikle,
ağaçlar, görücüye çıkmaya hazırlanmış güzel kızlar gibi süslü ve câzibeli;
onların herbir yaprağı, dalı ve gövdeleri büyük bir dikkat ve özenle
şekillendirilmiş ve renklendirilmiş; çok ince ve çok renkli fırça vuruşlarıyla
sanki bir cennet mekânı yaratılmış: ağaçlar,
çiçek ve çimenler arasıda narin su kuşları dolaşıyor, ve her yerde, insanı
mutlu eden bir esenlik var. Ayrıca,
Gümüş’ün hayâl gücünün zenginliğine örnek olabilecek
tersâne görüntülerine tanık oluyoruz:
gemiler, vinçler, çalışanlar, iskele ve rıhtımlar, büyük bir ustalık ve
sadelikle görüntülenmiş. Otomobil,
kamyon ve kamyonetlere gelince: Bayram Gümüş, bu zor şekilleri, sanki gözleri
kapalı çiziyor ve renklendiriyor; tıpkı çok usta minyatür sanatçılarının
ezberden görkemli atlar çizmeleri gibi.
Ayrıca, genelde, yüz nüsha çekilmiş
siyah-beyaz gravürler de bu sergide yer alıyor.
Bunlar, yine büyük bir îtina ile hazırlanmış;
şekiller gâyet net, çizgi çapaklarına ve lekelere
rastlanmıyor. Bayram Gümüş, bu
gravürlerin kağıtlarının çok kaliteli olduklarını, çok çeşitli ve her türlü
incelikte âletler kullandığını, ve baskı
levhalarının en iyi kalite ithâl malı olduklarını
söylüyor---başlangıçta olan sanatçılara tavsiye mâhiyetinde. Asırlar önceki İstanbul manzaraları, ağaçlı
bahçeler içinde konaklar, her yaprağı büyük bir özenle işlenmiş ağaçlar, bu
gravürlerle görüntülenmiş; fiyatları da çok uygun; Bayram Gümüş imzâsını
taşıyan bir sanat eseri sahibi olmak için nâdir bir fırsat teşkil
ediyorlar.
Kendine mahsus sanatıyla, sanat hayatımızı zenginleştiren ve sanatsal
mutluluk yaratan Bayram Gümüş’ü kutluyorum.
Naif resim sanatı ekolünde, dünya sanatçılarıyla boy ölçüşebilecek bir
ressamın resimlerini sergileme başarısı gösterdiği için, galeri sahibi ve
işletmecisi Mehmet Kına’yı da ayrıca tebrik ediyorum. Yaşamın her türlü gerginliği içinde mutluluğa
hasret kalmış olabilecek sanatseverleri, bu sergiyi izleyerek yaşam sevinci
duymaya davet ediyorum.
Sezer Aykan, 26 Nisan 2014
Sanatlar eleştirmeni, MAC
Görsel sanatlar işletmecisi, MVAM
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder