ÜMİT ERZURUMLU’nun
RESİMLERİ
GÜNEŞ
SİGORTA SANAT GALERİSİ
Büyükdere
Caddesi, No.110, Esentepe, İstanbul
2
Haziran--2 Temmuz 2014
Ressam Ümit Erzurumlu’nun resimlerini tekrar görebilmek için bu sergiyi
kaçırmak istemedim; bardaktan boşalırcasına yağan yağmura rağmen sergi mekânına
ulaştım. Islanmıştım ama umurumda
değildi. Hemen, resimlerin tadını
çıkarmaya koyuldum, ve buna değdi.
Bu resimler “Analitik Kübizm” öğretilerinin hâkim
olduğu ve aynı zamanda “Abstrakt”, “Fovist”, ve “Futurist” yaklaşımları da bir
dereceye kadar içeren görüntülerdi.
Hepsi de uzun uzun izlenmeyi hak ediyordu: Portreler herhangibir kimseye
değil hepimize aitti, onlarda insanların çektiği acıların, güçlüklerin, ümidin
ve ümitsizliğin, beklentilerin ve tatminin ifâdelerini okumak mümkündü;
ağaçlar, korular, ormanlar, gökyüzü-hava-toprak bulamacında bir âyine
katılmış gibi salınıyorlardı; Futurizm enerjisini içeren resimlerden biri olan “Son
Yüz- Metre” isimli tablo, profesyonel bir bisiklet yarışının son hamlelerini
sergiliyor, ve izleyenin nefesini kesebiliyordu--konu olarak hârika
bir seçim olduğunu da belirtmem gerekiyor; figüratif görüntülerin analiz ve
sentezleri hem orijinal hem de yeteri kadar kompleks ve doyurucuydu. Bu resimlerde
“Sentetik Kübizm’in” öğeleri olan kolaj ve iki-boyutluluk yerine daha
karmaşık ve başarıyla uygulanması daha zor olan “Analitik Kübizm” ekolünün
öğretileri başarıyla uygulanmıştı.
Konuyu çeşitli açılardan ve oblik-perspektifi de içeren çok-odaklı
perspektif ile görüntüleyen analiz ve sentezler, bu ekollerin yaratıcısı olan
Picasso, Braque, ve Gris gibi çok ünlü sanatçıların takdirini kazanabilecek
nitelikteydi.
Bir ressamın değeri, çeşitli ekolleri, teknikleri, ve janrları başarıyla
uygulayabilmesi ile artar. Ümit Erzurumlu,
bu bakımlardan takdire şâyan; üstelik, kendisini
mesleğine tamâmen vermiş, uzun soluklu bir ressam;
çalışkan, analitik olabildiği kadar da duygusal, ve doğayı ve insanları
seviyor. Tüm bu nedenlerle çok daha
önemli bir gelecek vadediyor; koleksiyonerlerin dikkatini çekerim.
Ümit Erzurumlu’yu ve bu sergiyi düzenleyen Yalçın Denizyılmaz’ı
kutluyorum. Bu resimlerin uluslararası
değere lâyık olduğunu düşünüyorum. Sanatseverleri, memleketimizde pek de
uygulanmayan Kübizm ekolünün bu başarılı ve sıradışı görüntülerinin tadına
varmaya dâvet ediyorum.
Sezer Aykan,
Sanatlar eleştirmeni, MAC
Görsel sanatlar işletmecisi, MVAM
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder